Center LEARN newsletter logo
 
 

 

 
 

Cher·es membres et ami·es du Centre LEARN,

La lettre d'information du Centre LEARN est de retour avec des idées nouvelles et stimulantes ! Si vous vous demandez par où commencer votre lecture, nous avons une recommandation à vous faire : Tanja Käser, du laboratoire Machine Learning for Education, partage sa vision de l'IA dans l'éducation dans un entretien avec Educa. Selon elle, l'IA devrait donner plus de pouvoir aux enseignant·es, en les aidant à répondre aux besoins individuels des élèves et à améliorer l'apprentissage pour toutes et tous. Les projets de son laboratoire illustrent cette approche en action, par exemple dans le domaine de la formation professionnelle.

Un autre exemple passionnant de soutien de l'IA à l'enseignement et à l'apprentissage dans cette édition : ArgueMate, le dernier projet de l'EPFL à rejoindre BeLEARN. Cet agent conversationnel pédagogique piloté par l'IA vise à engager les étudiant·es dans des débats structurés et de qualité, à approfondir leur compréhension tout en permettant aux enseignant·es d'orchestrer un apprentissage basé sur le débat dans des classes entières.


✨ Curieux d'en savoir plus ? Plongez dans ce nouveau numéro et laissez-vous inspirer ! ✨

Pour le Centre LEARN,

Jessica Dehler Zufferey, Directrice Exécutive

 

 
 
 

 BeLEARN 

 
 

Trois projets de recherche soutenus en 2025

 

 
 
 
 

Cette année, trois projets de recherche auxquels l'EPFL participe ont obtenu le soutien du hub BeLEARN :

  • The Beauty and the Machine: avec une approche esthétique de la robotique (EPFL: Prof. Dr. Francesco Mondada, Manuel Bernal Lecina, Dr. phil. Jan Hofmann, Léa Pereyre / PH Bern: Dr. Verena Huber Nievergelt, Urs Wildeisen)
  • Arguemate: un partenaire de débat doté d'intelligence artificielle, conçu pour faciliter un discours argumentatif structuré entre les élèves (EPFL: Prof. PhD. Pierre Dillenbourg, Chenyang Wang / BFH: Prof. Dr. Thiemo Wambsganss)
  • Digital Training Companion: suivi et évaluation pour autonomiser les formateur∙ices et enseignant∙es dans l’acquisition et la transmission des compétences numériques (EPFL: Dr. Sunny Avry, Dr. Jessica Dehler Zufferey, Dr. Maria Pannatier, Johann Groll / PH Bern: Dr. Doris Ittner, Dr. Michele Notari)

En outre, BeLEARN lance un tout nouveau format pour accompagner les chercheurs et chercheuses et leurs partenaires, depuis l'élaboration d'un projet jusqu'à sa soumission. Il s'agit du Barcamp qui se déroulera sur deux journées de collaborations intensives encadrées par des professionnel∙les. Les projets séléctionné à l'issue de ce processus débuteront en 2026. 

  • Pour y participer, deux conditions très simples: être l'un des partenaires BeLEARN ou souhaiter collaborer avec l'un d'entre eux.
  • La date limite pour s'inscrire et participer au premier Barcamp est fixée au 20.04.2025.
  • Plus d'informations ici.
 
 
 

 L'EdTech Lighthouse 

 
 

Un cadre tripartite pour faire avancer les technologies éducatives

 

 
 
 
 

L'initiative Lighthouse portée par notre membre, le Swiss EdTech Collider, propose un cadre pour une collaboration tripartite entre des startups développant des technologies educatives, des chercheuses et des chercheurs et des établissements scolaires. 

L'objectif de cette initiative est de mettre à disposition des parties prenantes un cadre permettant de tester et d'améliorer les technologies sur le terrain. 

Chaque étude pilote s’étend sur une année. Il reste encore quelques places ouvertes/non définies pour ces collaborations. Si vous êtes intéressé·e et affilié·e à une institution académique, une startup EdTech ou une école suisse, vous trouverez tous les détails, les coordonnées et les formulaires de participation sur la page de l'initiative.

Cette initiative est soutenue par la Fondation Jacobs.

 

 
 

 L'IA dans l'éducation 

 
 

La professeure Tanja Käser chez Educa

 

 
 
 
 

 

Dans une entrevue pour Educa, la professeure Tanja Käser, Directrice du Laboratoire d'apprentissage machine pour l'éducation (ML4ED) de l'EPFL, a partagé sa vision pour l'intégration de l'intelligence artificielle dans l'éducation. Pour elle, l'IA devra avant tout être utilisée de manière complémentaire aux enseignant·es. 

L'entrevue complète est disponible ici.

 

 
 

 Portrait 

Regards croisés

 

 
 
 
 

Sonia Agrebi et Yann Secq partagent leur expérience au sein du Centre LEARN, où leurs expertises complémentaires en didactique de l’informatique et en sociologie les ont amenés à collaborer sur le projet EduNum, à contribuer au développement d’un CAS en Science Informatique et à concevoir des contenus innovants, notamment toute une série de jeux sérieux.

 
 
 

 Recherche 

 

 
 
Logos LEARN et Infoscience
 
 

Toutes les publications issues des équipes du LEARN sont à retrouver ici.

Ethique de l'ingénierie

  • Accreditation processes and implications for ethics education at the local level - H. Kovacs; S. Hladik (Lire)
  • The emotional journey of computer science students in team projects: the turbulences and the interplay between the academic emotions - N. Kotluk; Y. Favre; M. Fiori; E. Werlen; R. Tormey (Lire)

IA en éducation

  • Fostering Innovation with Generative AI: A Study on Human-AI Collaborative Ideation and User Anonymity - J. A. La Scala; N. Bartłomiejczyk; D Gillet; A. C. Holzer (Lire)
  • Supporting Brainstorming Activities with Bots in Software Engineering Education - J. C. Farah; J. A. La Scala; s. Ingram; D. Gillet (Lire)
  • The critical role of trust in adopting AI-powered educational technology for learning: An instrument for measuring student perceptions - T. Nazaretsky; P. Mejia-Domenzain; V. Swamy; J. A. Frej; T. Käser (Lire)
  • iLLuMinaTE: An LLM-XAI Framework Leveraging Social Science Explanation Theories Towards Actionable Student Performance Feedback - V. Swamy; D. Romano; B. Desikan; O.-M. Camburu; T. Käser (Lire)

Learning analytics

  • Jupyter Analytics: A Toolkit for Collecting, Analyzing, and Visualizing Distributed Student Activity in Jupyter Notebooks - Z. Cai; R. L. Davis; R. Mariétan; R. Tormey; P. Dillenbourg (Lire)

 

 
 

 Événements 

 

 
 
 
 

Retrouvez tous nos événements à venir ici.

 
 
 

 
 

 Restons connectés! 

 
 
 
   
 
 
 
Cette newsletter parait 4 fois par an.
Elle vous a plu? Partagez-la!
 
 
 

*** English below ***

 
 

 
 
Dear members and friends of the Center LEARN,

The Center LEARN Newsletter is back with fresh, thought-provoking insights! If you’re wondering where to start your reading, we have a recommendation: Prof. Tanja Käser from the Machine Learning for Education lab shares her vision on AI in education in an interview with educa. She argues that AI should empower teachers, helping them address individual student needs and enhance learning for all. Her lab’s projects showcase this approach in action, for example in the field of vocational training.

Another exciting example for AI support for teaching and learning in this edition: ArgueMate, the latest EPFL project to join BeLearn. This AI-driven pedagogical conversational agent aims to engage students in structured, high-quality debates, deepening their understanding while enabling teachers to orchestrate debate-based learning across entire classrooms.

✨ Curious to learn more? Dive in and get inspired! ✨

For the Center LEARN,
Jessica Dehler Zufferey, Executive Director

 

 
 
 

 BeLEARN 

2025 projects announced

 

 
 
 
 
 

This year, three research projects involving EPFL have received support from the BeLEARN hub :

  • The Beauty and the Machine: explores an esthetic approach to educational robotics (EPFL: Prof. Dr. Francesco Mondada, Manuel Bernal Lecina, Dr. phil. Jan Hofmann, Léa Pereyre / PH Bern: Dr. Verena Huber Nievergelt, Urs Wildeisen)
  • Arguemate: an intelligent debate partner to facilitate structured argumentative discourse among students (EPFL: Prof. PhD. Pierre Dillenbourg, Chenyang Wang / BFH: Prof. Dr. Thiemo Wambsganss)
  • Digital Training Companion: monitoring and evaluation to empower teacher trainers and teachers in developing and sharing digital competencies (EPFL: Dr. Sunny Avry, Dr. Jessica Dehler Zufferey, Dr. Maria Pannatier, Johann Groll / PH Bern: Dr. Doris Ittner, Dr. Michele Notari)

Additionally, BeLEARN is introducing a brand-new format designed to support researchers and other partners, from project development through to submission. This format, called Barcamp, will take place over two days of intensive collaboration, guided by professionals. The projects selected at the end of this process will begin in 2026.

  • To participate, there are just two simple requirements: be one of the BeLEARN partners or express a desire to collaborate with one of them.
  • The deadline to register and take part in the first Barcamp is April 20, 2025.
  • For more information, click here.

 

 
 

 EdTech Lighthouse 

 
 

A tripartite framework for advancing educational technologies

 

 
 
 
 

The Lighthouse initiative, led by our member, the Swiss EdTech Collider, provides a framework for a tripartite collaboration between startups developing educational technologies, researchers, and schools.

The goal of this initiative is to offer stakeholders a framework for testing and improving technologies in the field.

Each pilot study lasts for one year. There are still a few open/undefined spots for these pilot collaborations. If you are interested and affiliated with an academic institution, an EdTech startup, or a Swiss school, you can find the contact details and participation forms on the initiative's page.

The Lighthouse initiative is supported by the Jacobs Foundation.

 

 
 

 AI in education 

 
 

Professor Tanja Käser with Educa

 

 
 
 
 

 

In an interview with Educa, Professor Tanja Käser, Director of the Machine Learning for Education (ML4ED) Laboratory at EPFL, shared her vision for integrating artificial intelligence into education. According to her, AI should primarily be used in a complementary way alongside educators.

The full interview is available here.

 

 
 

 Get to know us 

Shared Perspectives

 

 
 
 
 

Sonia Agrebi and Yann Secq share their experience at the Center LEARN, where their complementary expertise in computer science education and sociology led them to collaborate on the EduNum project, contribute to the development of a CAS in Computer Science, and design innovative pedagogical content, including a series of serious games.

 
 
 

 Research 

 
 
 
 

All publications from LEARN teams can be found here.

Engineering ethics

  • Accreditation processes and implications for ethics education at the local level - H. Kovacs; S. Hladik (Read)
  • The emotional journey of computer science students in team projects: the turbulences and the interplay between the academic emotions - N. Kotluk; Y. Favre; M. Fiori; E. Werlen; R. Tormey (Read)

AI in Education

  • Fostering Innovation with Generative AI: A Study on Human-AI Collaborative Ideation and User Anonymity - J. A. La Scala; N. Bartłomiejczyk; D. Gillet; A. C. Holzer (Read)
  • Supporting Brainstorming Activities with Bots in Software Engineering Education - J. C. Farah; J. A. La Scala; S. Ingram; D. Gillet (Read)
  • The critical role of trust in adopting AI-powered educational technology for learning: An instrument for measuring student perceptions - T. Nazaretsky; P. Mejia-Domenzain; V. Swamy; J. A. Frej; T. Käser (Read)
  • iLLuMinaTE: An LLM-XAI Framework Leveraging Social Science Explanation Theories Towards Actionable Student Performance Feedback - V. Swamy; D. Romano; B. Desikan; O.-M. Camburu; T. Käser (Read)

Learning Analytics

  • Jupyter Analytics: A Toolkit for Collecting, Analyzing, and Visualizing Distributed Student Activity in Jupyter Notebooks - Z. Cai; R. L. Davis; R. Mariétan; R. Tormey; P. Dillenbourg (Read)

 

 
 

 Events 

 

 
 
 
 

See more events here.

 
 
 

 
 

 Let's connect! 

 
 
 
   
 
 
 
LEARN Center for Learning Sciences - EPFL
 
This newsletter comes out 4 times a year.
Enjoyed this email? Share it!